Het kleurenmodel van De Caluwé en Vermaak is een benadering om veranderingsprocessen in organisaties te begrijpen en te beïnvloeden. Het model onderscheidt vijf verschillende manieren van denken over verandering, elk vertegenwoordigd door een kleur: wit, groen, rood, blauw en geel. Hieronder volgt een samenvatting van elke denkrichting:
Het kleurenmodel biedt een methode om de meest geschikte veranderaanpak te kiezen voor een specifiek probleem binnen een organisatie en op een bepaald moment. Door verschillende denkrichtingen te herkennen en te begrijpen, kunnen organisaties bewuster kiezen voor een aanpak die het beste past bij hun situatie en doelen.
Klik op de kleurdenken om de template te bewerken in Canva.
Download hier de
kleuren van Caluwé als afbeelding.
Stel je voor dat je een team hebt dat moet beslissen hoe ze een project gaan aanpakken. Elk teamlid heeft zijn eigen ideeën over hoe ze de verandering kunnen benaderen. Sommigen denken misschien dat het belangrijk is om een gedetailleerd plan te maken voordat ze beginnen (blauwdrukdenken), anderen willen misschien een omgeving creëren waarin mensen zich gemotiveerd voelen om samen te werken (rooddrukdenken), terwijl weer anderen geloven dat verandering het beste ontstaat door te leren en te experimenteren (groendrukdenken).
Hier zijn de vijf benaderingen in eenvoudigere bewoordingen:
Elke benadering heeft zijn eigen sterke punten en valkuilen, en het is belangrijk om te begrijpen welke benadering het beste past bij de situatie waarin je je bevindt. Soms is het nodig om een combinatie van benaderingen te gebruiken, afhankelijk van de complexiteit van de verandering en de mensen die erbij betrokken zijn.