De theorie van de "5 Moments of Need" is een concept dat ontwikkeld is door Bob Mosher en Conrad Gottfredson, en het beschrijft de verschillende momenten waarop mensen behoefte hebben aan ondersteuning en informatie tijdens hun werk of leerproces. Het model identificeert vijf specifieke momenten waarop een persoon behoefte heeft aan leer- of prestatieondersteuning:
Nieuwe dingen leren (New)
Meer leren (More)
Toepassen (Apply)
Problemen oplossen (Solve)
Veranderen (Change)
De "5 Moments of Need"-theorie benadrukt dat leren en prestatieondersteuning niet alleen plaatsvindt in formele leeromgevingen, maar ook tijdens het werk zelf, op momenten dat het nodig is. Het model helpt organisaties en opleidingsprofessionals om leeroplossingen te ontwerpen die effectief inspelen op de diverse en specifieke behoeften van mensen in verschillende situaties.
Wat belangrijk is dat bij de leerbehoefte nieuw en meer leren je vooral klassiek leren inzet. Denk aan trainingen, e-learning etc. En bij de overige leerbehoefte kan je de theorie van performance support inzetten.
De 5 moments of need gaat dus om verschillende leerbehoeften van mensen. Hieronder staat een voorbeeld hoe je met de verschillende leerbehoeften om kan gaan. Als voorbeeld gebruiken we een ziekenhuis dat een nieuw elektronisch patiëntendossier (EPD) systeem introduceert.
.
Nieuwe dingen leren (New)
Meer leren (More)
Toepassen (Apply)
Waarom is dit belangrijk?
Wat betekent dit voor het zorgbedrijf?
Door te begrijpen wanneer en hoe medewerkers hulp nodig hebben, kan het zorgbedrijf gerichte trainingen en ondersteuningsmiddelen bieden. Dit zorgt ervoor dat de introductie van nieuwe systemen en technologieën soepel verloopt en dat medewerkers effectief kunnen blijven werken, wat uiteindelijk leidt tot betere zorg voor patiënten.
Bron: Apply Synergies. (2023, 17 november). The 5 Moments of Need Framework and EnABLE Methodology. https://www.applysynergies.com/methodology/